In mijn vorige post maakte ik gewag van een “featurette” over Perfect Cadeau: een filmpje over de “making of”, de ontstaansgeschiedenis van de film. De mensen die ons volgen op facebook.com/perfectcadeau hebben hem wellicht gezien. Voor diegene die dat niet doen is hier een link waarop je hem kun bekijken.

De stand van de film is dat hij op een haar na af is. De kleurcorrectie is voltooit en dankzij Noortje Muller ziet het er fantastisch uit - met hulp van de onvolprezen Jimmy Samin en het bedrijf Mengwerk.

Met geluidstechnicus Danny ben ik - na een uitgebreide dialoogmontage en met hulp van Niels Gabriels die vanuit Melbourne sound effects heeft aangeleverd - begonnen met de mixage. Sound effects, dialoogmontage, mixage: het zijn wellicht woorden die je niet meteen iets zeggen. Om het samen te vatten: op de set worden met verschillende microfoons de teksten van de acteurs opgenomen: de dialoog. Omdat er tijdens de opnames 5 microfoons openstonden is er ook veel ruis en onnodig geluid opgenomen (overspraak). Al dat overbodige geluid moet worden uitgezet (weggesneden) zodat er een schone track met alleen de beste geluidsopnames overblijft.

Het kiezen van de beste dialoogopnames gaat soms ten koste van andere geluiden, zoals voetstappen, kledinggeritsel, omgevingsgeluiden. Tijdens de opnames wil je die omgevingsgeluiden niet omdat je dan enorm wordt beperkt in de montage. In de ene opname zit wel die zoemtoon van een koelkast, in de andere opname zit het niet: als je dat gaan monteren hoor je steeds dat achtergrondgeluiden dan weer harder dan weer zachter klinken waardoor je als kijker de montage “hoort”. In een huiskamer valt dergelijke onrust misschien mee - maar in een bioscoopzaal hoor je alles omdat je het geluid veel harder staat. En als maker wil je dat voorkomen omdat het je uit het verhaal haalt.

Als het goed is er na de dialoogmontage dus een schone geluidstrack. Zo schoon dat er weer achtergrond geluiden, voetstappen en kleding geritsel nodig zijn om het natuurlijk te laten klinken. Die geluiden zijn toegevoegd door Niels vanuit Melbourn.

Naast de dialoog, de sound effecten hebben we muziek. Die was al af, gecomponeerd door Het Paleis van Boem.
Deze drie “lagen” hebben we voorbereid en als het mee zit gaan we die de komende week samenvoegen in een zo groot mogelijke geluidsstudio. Als dat gebeurd is, dan is de film af. (In een later stadium zal ik een voorbeeldwat online zetten waarin het verschil te horen is tussen een scene met alleen dialoog, een scene met dialoog en sound effects, en als laatste met de toevoeging van muziek.)

Ondertussen onderzoek ik hoe ik de vertoning ga organiseren. Hopelijk binnenkort daar goed nieuws over!